Borges, o viata.

Iunie 23, 2008 § 5 comentarii

[Borges, o viata – E. Williamson, RAO]

Am trecut pentru prima data pe langa Borges acum ceva ani buni, cand eram pe-a noua, incepeam liceul si dadusem de o profa care tinea sa ma educe. Tin minte Cartea de nisip pe care am primit-o ca lectura pe langa alte romane de interes scolaresc. Cand i-am spus profesoarei ca preferam la orice ora Ion in locul lui Borges, mai avea un pic si ma lua la bataie.

Printr-a 12a m-am impiedicat de un domn batran, orb si a fost dragoste la prima vedere, sau la a doua. Nu i-am recunoscut profei sub nici-o forma; mi-era rusine. Si eu m-as fi luat la palme pentru ce-i zisesem. Era vara, cald, mai mult argentinian decat saxon aerul pe care incepusem sa-l respir. Am descoperit tangoul. Milonga. I-am descoperit eseurile, proza, poezia. In cele doua volume de care facusem rost erau poze cu el din tinerete si din vremurile de apus. Miop in ambele. Cu el am initiat senzatia ca o sa iubesc doar scriitori morti. Si am mai iubit cativa de atunci, dar fara sa mai gasesc pumnalele, tigrii, oglinzile, nisipul, labirintul, mereu labirintul

In labirintul asta nebunesc s-a mai deschis o usa catre biografia lui Borges. Mare lucru si mare nebunie sa incerci sa te apropii de viata unui om! De-abia gasesti curajul cand il iubesti pe cel de langa tine si mai ii accepti confidentele, mai i le cersesti ca sa ai ce-i da inapoi la randul tau. Stiam in ce urma sa ma bag cand am deschis labirintul asta de peste 700 de pagini?

Intre Borges al meu si Georgie din carte se naste o lume de diferente. Deschid ochii cat sa ma intreb ce imagine mi-as putea forma despre acest barbat daca l-as descoperi acum, dupa ce am prins urma temerilor si complexelor lui; daca i-as citi randurile gandindu-ma la femeile si barbatii care au trecut cu urme de pumnal prin mahalaua vietii unui oarecare J.L.B.

Inchid ochii si-i fac o concesie, aceeasi pe care le-o fac tuturor celor pe care-i iubesc: ma fac ca nu v-am citit niciodata biografia.

Tagged: ,

§ 5 Responses to Borges, o viata.

  • Gica Cuceritorul spune:

    aceeasi experienta am avut-o si eu, cu Miss Playboy 2004.😀

  • Gremlin spune:

    I love your works. Makes me read and read and read and … and i want more.

    p.s. daca scoti vreodata vreo carte, do tell🙂

  • catmime spune:

    pffff… fiecare cu sentimentalismele lui, maroniule.

    Andreea, tie-ti fac contract pentru ilustratii ;))

  • paulgsandu spune:

    N-am citit cartea aparuta la RAO, insa ma gandesc daca o povestire scrisa de Borges insusi nu ar functiona mai bine pe post de biografie, daca povestirea aceea in care se produce imposibila intalnire dintre cei doi Borges, unul tanar altul aflat la confluenta cu lumea cealalta, nu functioneaza ca metafora a vietii lui intregi. Intalnirea noastra cu noi insine (daca se produce) e tot ce merita sa fie retinut intr-o povestire; restul e fictiune, vietile noastre, o carte de nisip.

    http://www.paulgsandu.wordpress.com

  • catmime spune:

    Da, si intalnirile dintre cei doi Borges de pe banca sunt in nuce tot ceea ce inseamna el in oricare din punctele temporale in care l-ai lua, insumandu-l, scazandu-l, inmultindu-l cu toate celelalte obsesii din proza lui. Dar marturisesc ca-mi fu tare drag sa vad si un alt unghi, un ochi obiectiv care sa vina sa povesteasca despre Borges si despre mastile din spatele cuvintelor. Poate scriitorul ar trebui sa ramana doar la nivelul lumii pe care a creat-o prin viziunea sa, dar, uneori … exista si o placere ciudata in a-l descoperi pe om … sau a incerca sa-l descoperi, cel putin.

Lasă un răspuns

What’s this?

You are currently reading Borges, o viata. at Catmime's Weblog.

meta

